DS Donau 1940-1945

Enestående samling med bilder fra det berømte skipet DS Donau. Skipet ble senket av Max Manus og Roy Nilsen i 16. januar 1945.

Det tyske troppetransportskipet DS Donau er et av norgeshistoriens mest kjente skip fra andre verdenskrig. Skipet transporterte tyske soldater og krigsmateriell fra Stettin til Oslo under store deler av okkupasjonsårene. Skipet er kjent for den nådeløse deportasjonen av de norske jødene som ble sendt til utryddelsesleiren Auschwitz. Totalt ble det deportert 772 jøder fra Norge i 1942 og 1943, kun 34 overlevende utryddelsen. De aller fleste ble deportert med DS Donau. Bildene i dette fotogalleriet er trolig verdens største enkeltstående samling av fotografier fra skipet under andre verdenskrig. Bildene representerer en unik dokumentasjon av den tyske virksomheten ombord på DS Donau, 1940-1945. Skipet ble utsatt for en særdeles dramatisk sabotasjeaksjon den 16. januar 1945. Max Manus og Roy Nilsen senket skipet med tidsinnstilte bomber. Sabotasjeaksjonen ble filmatisert i 2008.

Foto. Stian Ludvigsen, Festningsverk.no

Donau 1940-1945 (1)
Donau 1940-1945 (2)
Donau 1940-1945 (3)
Donau 1940-1945 (4)
Donau 1940-1945 (5)
Donau 1940-1945 (6)
Donau 1940-1945 (7)
Donau 1940-1945 (8)
Donau 1940-1945 (9)
Donau 1940-1945 (10)
Donau 1940-1945 (11)
Donau 1940-1945 (12)
Donau 1940-1945 (13)
Donau 1940-1945 (14)
Donau 1940-1945 (15)
Donau 1940-1945 (16)
Donau 1940-1945 (17)
Donau 1940-1945 (18)
Donau 1940-1945 (19)
Donau 1940-1945 (20)
Donau 1940-1945 (21)
Donau 1940-1945 (22)
Donau 1940-1945 (23)
Donau 1940-1945 (24)
Donau 1940-1945 (25)
Donau 1940-1945 (26)
Donau 1940-1945 (27)
Donau 1940-1945 (28)
Donau 1940-1945 (29)
Donau 1940-1945 (30)
Donau 1940-1945 (31)
Donau 1940-1945 (32)
Donau 1940-1945 (33)
Donau 1940-1945 (34)
Donau 1940-1945 (35)
Donau 1940-1945 (36)
Donau 1940-1945 (37)
Donau 1940-1945 (38)
Donau 1940-1945 (39)
Donau 1940-1945 (40)
Donau 1940-1945 (41)
Donau 1940-1945 (42)
Donau 1940-1945 (43)
Donau 1940-1945 (44)
Donau 1940-1945 (45)
Donau 1940-1945 (46)
Donau 1940-1945 (47)
Donau 1940-1945 (48)
Donau 1940-1945 (49)
Donau 1940-1945 (50)
Donau 1940-1945 (51)
Donau 1940-1945 (52)
Donau 1940-1945 (53)
Donau 1940-1945 (54)
Donau 1940-1945 (55)
Donau 1940-1945 (56)
Donau 1940-1945 (57)
Donau 1940-1945 (58)
Donau 1940-1945 (59)
Donau 1940-1945 (60)
Donau 1940-1945 (61)
Donau 1940-1945 (62)
Donau 1940-1945 (63)
Donau 1940-1945 (64)
Donau 1940-1945 (65)
Donau 1940-1945 (66)
Donau 1940-1945 (67)
Donau 1940-1945 (68)
Donau 1940-1945 (69)
Donau 1940-1945 (70)
Donau 1940-1945 (71)
Donau 1940-1945 (72)
Donau 1940-1945 (73)
Donau 1940-1945 (74)
Donau 1940-1945 (75)
Donau 1940-1945 (76)
Donau 1940-1945 (77)
Donau 1940-1945 (78)
Donau 1940-1945 (79)
Donau 1940-1945 (80)
Donau 1940-1945 (81)
Donau 1940-1945 (82)
Donau 1940-1945 (83)
Donau 1940-1945 (84)
Donau 1940-1945 (85)
Donau 1940-1945 (86)
Donau 1940-1945 (87)
Donau 1940-1945 (88)
Donau 1940-1945 (89)
Donau 1940-1945 (90)
Donau 1940-1945 (91)
Donau 1940-1945 (92)
Donau 1940-1945 (93)
Donau 1940-1945 (94)
Donau 1940-1945 (95)
Donau 1940-1945 (96)
Donau 1940-1945 (97)
Donau 1940-1945 (98)
Donau 1940-1945 (99)
Donau 1940-1945 (100)
Donau 1940-1945 (101)
Donau 1940-1945 (102)
Donau 1940-1945 (103)
Donau 1940-1945 (104)
Donau 1940-1945 (105)
Donau 1940-1945 (106)
Donau 1940-1945 (107)
Donau 1940-1945 (108)
Donau 1940-1945 (109)
Donau 1940-1945 (110)
Donau 1940-1945 (111)
Donau 1940-1945 (112)
Donau 1940-1945 (113)
Donau 1940-1945 (114)
Donau 1940-1945 (115)
  • Donau 1940-1945 (1)
  • Donau 1940-1945 (2)
  • Donau 1940-1945 (3)
  • Donau 1940-1945 (4)
  • Donau 1940-1945 (5)
  • Donau 1940-1945 (6)
  • Donau 1940-1945 (7)
  • Donau 1940-1945 (8)
  • Donau 1940-1945 (9)
  • Donau 1940-1945 (10)
  • Donau 1940-1945 (11)
  • Donau 1940-1945 (12)
  • Donau 1940-1945 (13)
  • Donau 1940-1945 (14)
  • Donau 1940-1945 (15)
  • Donau 1940-1945 (16)
  • Donau 1940-1945 (17)
  • Donau 1940-1945 (18)
  • Donau 1940-1945 (19)
  • Donau 1940-1945 (20)
  • Donau 1940-1945 (21)
  • Donau 1940-1945 (22)
  • Donau 1940-1945 (23)
  • Donau 1940-1945 (24)
  • Donau 1940-1945 (25)
  • Donau 1940-1945 (26)
  • Donau 1940-1945 (27)
  • Donau 1940-1945 (28)
  • Donau 1940-1945 (29)
  • Donau 1940-1945 (30)
  • Donau 1940-1945 (31)
  • Donau 1940-1945 (32)
  • Donau 1940-1945 (33)
  • Donau 1940-1945 (34)
  • Donau 1940-1945 (35)
  • Donau 1940-1945 (36)
  • Donau 1940-1945 (37)
  • Donau 1940-1945 (38)
  • Donau 1940-1945 (39)
  • Donau 1940-1945 (40)
  • Donau 1940-1945 (41)
  • Donau 1940-1945 (42)
  • Donau 1940-1945 (43)
  • Donau 1940-1945 (44)
  • Donau 1940-1945 (45)
  • Donau 1940-1945 (46)
  • Donau 1940-1945 (47)
  • Donau 1940-1945 (48)
  • Donau 1940-1945 (49)
  • Donau 1940-1945 (50)
  • Donau 1940-1945 (51)
  • Donau 1940-1945 (52)
  • Donau 1940-1945 (53)
  • Donau 1940-1945 (54)
  • Donau 1940-1945 (55)
  • Donau 1940-1945 (56)
  • Donau 1940-1945 (57)
  • Donau 1940-1945 (58)
  • Donau 1940-1945 (59)
  • Donau 1940-1945 (60)
  • Donau 1940-1945 (61)
  • Donau 1940-1945 (62)
  • Donau 1940-1945 (63)
  • Donau 1940-1945 (64)
  • Donau 1940-1945 (65)
  • Donau 1940-1945 (66)
  • Donau 1940-1945 (67)
  • Donau 1940-1945 (68)
  • Donau 1940-1945 (69)
  • Donau 1940-1945 (70)
  • Donau 1940-1945 (71)
  • Donau 1940-1945 (72)
  • Donau 1940-1945 (73)
  • Donau 1940-1945 (74)
  • Donau 1940-1945 (75)
  • Donau 1940-1945 (76)
  • Donau 1940-1945 (77)
  • Donau 1940-1945 (78)
  • Donau 1940-1945 (79)
  • Donau 1940-1945 (80)
  • Donau 1940-1945 (81)
  • Donau 1940-1945 (82)
  • Donau 1940-1945 (83)
  • Donau 1940-1945 (84)
  • Donau 1940-1945 (85)
  • Donau 1940-1945 (86)
  • Donau 1940-1945 (87)
  • Donau 1940-1945 (88)
  • Donau 1940-1945 (89)
  • Donau 1940-1945 (90)
  • Donau 1940-1945 (91)
  • Donau 1940-1945 (92)
  • Donau 1940-1945 (93)
  • Donau 1940-1945 (94)
  • Donau 1940-1945 (95)
  • Donau 1940-1945 (96)
  • Donau 1940-1945 (97)
  • Donau 1940-1945 (98)
  • Donau 1940-1945 (99)
  • Donau 1940-1945 (100)
  • Donau 1940-1945 (101)
  • Donau 1940-1945 (102)
  • Donau 1940-1945 (103)
  • Donau 1940-1945 (104)
  • Donau 1940-1945 (105)
  • Donau 1940-1945 (106)
  • Donau 1940-1945 (107)
  • Donau 1940-1945 (108)
  • Donau 1940-1945 (109)
  • Donau 1940-1945 (110)
  • Donau 1940-1945 (111)
  • Donau 1940-1945 (112)
  • Donau 1940-1945 (113)
  • Donau 1940-1945 (114)
  • Donau 1940-1945 (115)
  • BERG INTERNERINGSLEIR

    På Søndre Berg gård utenefor Tønsberg ble et av norgeshistoriens mørkeste kapitler skrevet. Her holdt norske tjenestefolk jødene fengslet før de ble sendt til polen for å dø. La oss ikke glemme den ugjerning som ble gjort.
     
    SØNDRE BERG GÅRD
    Fire kilometer nord for Tønsberg, langs Riksvei 19 ligger innkjørselen til Søndre Berg gård. Den gamle gården nevnes i enkelte skrifter så tidlig som på 1400 tallet, men først i 1723 ble den lagt inn under Jarlsberg hovedgård. Den idylliske gården fikk sitt grusomme rykte da norske nazister fylte stedet med ondskap under andre verdenskrig.

    QUISLINGS HØNSEGÅRD
    Høsten 1941 var planene om en fangeleir på Søndre Berg gård i full gang. Den nye leiren var var forbehold jøder og politiske fanger. Ordfører Bjerck i Tønsberg kommune var en sterk pådriver, han hadde gjort nødvendige foranstaltninger for å sikre byggematerialer til prosjektet. Vidkun Quisling proklamerte på Nasjonal Samling sitt pinsestevne 25. mai 1942 at han hadde opprettet en "hønsegård" på Berg ved Tønsberg. Uttalelsen kom etter at han hadde blitt provosert av nordmenn som markerte sin politiske motstand med å gå med hønseringer i rødt, hvit og blått på 17. mai. Proklamasjonen ble trykket av Nasjonal Samlings riksorgan Fritt Folk, på den måten fikk leiren kallenavnet ”Quislings hønsegård”.

    DE FØRSTE FANGENE
    Den 25. oktober 1942 mottok statspolitiet i Norge ordre fra Berlin at alle mannlige jøder skulle arresteres. De første fangene ankom Berg Interneringsleir allerede den 26. oktober 1942. Det var satt opp ekstratog med kuvogner for anledningen, toget stoppet ved Toms bakken som ligger rett på nedsiden av Berg. Anført av skrikende vakter med skarpladde våpen ble fangene jaget bort til de tre brakkene som var oppført inne i skogholtet. Alle personlige effekter ble tatt fra dem og deponert i hovedhuset til Søndre Berg gård, også kalt Det Hvite Hus. Den 28. oktober 1942 var fangene oppstilt på jordet ovenfor Det Hvite Hus. Her holdt vaktsjef Lindseths en torderende velkomsttale, full av trusler til enhver som tenkte på flukt. Fra denne dagen ble fangene mishandlet og nedverdiget på det groveste av de norske fangevoktere. I påvente av å bli deponert til Tyskland ble jødene satt til slavearbeid som i all hovedsak besto i å bygge leiren ferdig. Arbeidet var hardt og ble utført under sadistiske represalier fra det norske vaktmannskapet.

    DEPORTERT TIL TYSKLAND
    Den 25-26. november 1942 ble jødiske kvinner og barn arrestert i Norge. Samtidig ble mange av jødiske fangene på Berg Interneringsleir transportert til Oslo. Det fremgår av NSBs telegram fra 25. november 1942 at transporten besto av 302 fanger og 25 voktere i G-vogner, med andre ord lukkede godsvogner. Transporten skulle forlate leiren senest klokken 5.30 og ankomme Oslo Vestbanestasjon klokken 10.05. Der skulle toget skifte spor til Amerikalinjens utstikker nr. 1. Her lå det tyske transportskipet DS Donau klar til å frakte jødene til Tyskland. Totalt ble 532 jøder deportert denne dagen, bare ni personer overlevde. Det forekom flere deportasjoner av jøder fra Norge, men denne var den største. Selv om ingen fanger ble henrettet på Berg Interneringsleir 1942-1945, var leiren direkte involvert i det nazistiske folkemordet på jødene. Berg Interneringsleir var den eneste leiren i Norge som var driftet av nordmenn, derav flere nazister fra Tønsberg distriktet. Verdier som de jødiske fangene ble fratatt på Berg tilfalt ofte de lokale vokterne. Det er fortsatt store verdier som urettmessig ble fratatt jødene under krigen som ikke tilbakelevert til sine eiere eller deres etterkommere.

    BERNHARD PRYDAL
    Denne artikkelen er dedikert til Bernhard Prydal fra Tønsberg. Hans mor, far og søsken ble drept av nazistene fordi de var av jødisk herkomst. Alle verdiene ble ranet fra dem, også familiens butikk som het Tønsberg Ekvipering A/S. Dette var en velrenommert herrekonfeksjonsbutikk som ble innlemmet i konkurrenten Emil Kjølner AS under krigen. Bernhard Prydal er en av de få norske jødene som overlevde nazistenes forfølgelse. Han har ikke fått en verdig oppreisning for de verdier som rettmessig tilhører han. For hvordan kan det ha seg at store verdier som ble ranet fra jødiske familier aldri ble tilbakelevert? Dette kan ikke tolkes som noe annet en legitimert lik plyndring!

    KILDER:  "Quislings Hønsegård" av Carl Haave og Sverre J. Herstad  -  "Overlevde holocaust uten framtid i Norge" av Lasse Jahnsen  -  NSBs telegram av 25. november 1942  -  Fritt Folk 25 mai 1942  -  Tønsberg kommune.

    Publisert 12. april 2009 av Stian Ludvigsen.

    Video fra Festningsverk.no

    Siste nytt fra Festningsverk.no

    Nyheter

    Greåker fort 1940-1941

    september 09, 2017

     Foto: Tre tyske soldater ved 12 cm tårnkanon ved Greåker fort. Greåker fort 1940-1941 I dette fotogalleriet publiserer vi bilder fra Greåker fort i Østfold, 1940-1941. Fortet ligger strategisk plassert på en høyde ved Glomma utenfor Sarpsborg. Bildene...